La por de perdre el control 1a part

Aquesta setmana la meva escola ha rebut un premi important pel projecte d’innovació que estem implantant i d’aquí a molt poc rebrem un altre reconeixement d’importància internacional. Tot l’equip estem contents amb els diferents reconeixements rebuts i els considerem merescuts per l’esforç i la il·lusió que hi posem cada dia per oferir el millor per a els nostres alumnes, una il·lusió compartida amb els alumnes i llurs famílies, sense la seva confiança en el projecte no hauríem pogut arribar tan lluny.

Aquests premis suposen una responsabilitat molt gran per a nosaltres, i no podem deixar de pensar en com seguir millorant el que fem per tal de continuar oferint el millor per als nostres alumnes d’avui i de demà.

i-am-the-future-logoAquesta tarda he llegit dues entrades al blog de Mindshift i després he passat una bona estona a la Plaça de l’escola amb els nens i nenes de P5. La primera entrada parla de la importància de l’economia del futur per als alumnes d’avui, mirant com jugaven pensava en què els hauríem d’oferir per tal de preparar-los per a un futur que encara no sabem com serà quan ells hagin de buscar el seu lloc en el món laboral. Segons l’autor de la primera entrada, en David Price, encara domina l’idea que l’objectiu de l’escola és preparar els alumnes per al món laboral. Si és així, com s’ha de preparar aquests nens i nenes quan segons alguns pronòstics, d’aquí a 20 anys el nombre de treballadors autònoms serà més gran que el nombre d’empleats? I la revolució tecnològica que estem vivint comportarà d’aquí a pocs anys una pèrdua de treballs tradicionals que no seran reemplaçats, es crearan de nous, però requeriran noves habilitats i competències.

No obstant, encara hi ha dubtes sobre cap a on van les escoles en general. Pots trobar comentaris en les xarxes educatives que diuen que a les escoles innovadores estem desorientant els alumnes, que estem perdent la cultura de l’esforç, que els alumnes han de seguir fent coses que no agraden perquè la vida és així, …

Jo vaig tenir la sort d’anar a una escola que es basava en el valor de l’esforç: havia d’estudiar molt i treballar molt a casa per tal d’aprovar les meves assignatures, si no ho feia, em deien, no aniria a la universitat; a la universitat també havia de treballar molt i vaig estudiar molt amb el fi de poder obtenir un títol que m’assegurava un lloc de treball per a tota la vida. Vaig tenir molta sort! Però això va passar fa 30 anys!

Quants joves hi ha ara a Espanya que han estudiat molt i tenen títols, màsters i tres idiomes estrangeres que no troben aquest desitjat treball per a tota la vida? Potser ja no n’hi ha o potser els que n’hi ha ja no són tan atractius o potser ja un gran número de joves ni els voldrien. Crec que a molts que van seguir el mateix camí que jo encara no s’han adonat que el món ja no és igual que quan érem estudiants ni mai més ho serà. Mirant avui aquests nens i nenes de 5 anys pensava, què els hauré de dir quan els tingui a classe d’aquí a poc – treballeu molt, feu tot el que us dic, així tindreu èxit a la vida?

L’entrada també parla de la distància creixent entre l’aprenentatge formal i informal, entès com a aprenentatge fora de l’aula. L’autor pregunta si tenen més pes els informes escolars o els comentaris i “likes” rebuts en xarxes socials per als alumnes d’avui. Parla del repte que tenim els mestres d’afrontar que els alumnes aprenguin quan vulguin, on vulguin i el què vulguin!

També es comenta sovint a les xarxes que els alumnes han de tenir clar què representa l’escola. Jo em pregunto què fem malament per a què la il·lusió dels nens i nenes de 5 anys davant els treballs proposats a l’aula es perd quan arriben als 15 anys! Cadascú dels nens i nenes de 5 anys pot aprendre el que vol, però als 15 anys tots han d’aprendre el mateix? Hem de frenar les ganes d’organitzar activitats fora de l’aula quan hem vist que són exemples clars d’aprenentatge d’habilitats i competències per a la vida? Hem de frenar l’entusiasme per a canviar-ho tot? Els mestres hem de planificar i controlar tot el que es fa a l’aula o hem de deixar espais per a l’aprenentatge que puguin sorgir de les discussions i idees dels alumnes en el nostre dia a dia a l’aula?

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s